Selasa, 17 Mac 2009

Pangkal Chuit Bahagian Satu


Pangkal Chuit [i]

Pangkal Chuit, Empat dekad silam, tanganku serasa masih meraba di bendang gelisah. Perjalanan kuanggap suci, seperti mata kanak-kanak yang memercikkan keriangan. Kucium harum Bechah Pulau Kampong Tengah dengan kerinduan membusakan mimpi-mimpi. Kugandeng tangan ayah sambil meniru belaian deru angin musim padi menguning. Tiba-tiba kudengar doa ibuku berbisik perlahan. Seperti segenggam cinta yang rebah dalam cuaca yang meradang.

Di Pangkal Chuit, Empat dekad silam, hatiku semestinya diisi puisi yang bersinar keemasan. Airmata mengalir, menyuburkan daun-daun jiwa. Kukenang: ibu mengupas helai demi helai selaput ubi kayu untuk dijadikan tapai. Esoknya akan menjunjung lekar sekeliling kampong, aku membesar dan remaja dicelahan pepohon ubi, batang kelapa, rimbunan semak samun dan kebun getah, di sinilah: kudengar gelak hilai kawan sepermainan melenyapkan kesunyian, yang kini menjadi sesuatu paling ungu dan mengharukan.

Di Pangkal Chuit, Empat dekad silam, aku merenung kolam mata ibu yang tak pernah kering dari keperitan hidup, mengalir sederas peluh. Aku turut menangis dalam diam paling sunyi. Di lipatan hati seringkali tumbuh lingkaran pertanyaan yang sesak. Sampai bilakah hidup kami dilambung gelombang hidup, paling sempit dan menyepitkan.


Di Pangkal Chuit, aku harus membangun piramida dari seribu harapan yang menggunung di pundak, seperti terbang melintasi masa kanak-kanak yang lebih sejuk dari air di telaga batin.

Shek Tasikan Yusoff,
11 Jun '98
Angkasapuri, Kuala Lumpur

Tiada ulasan: