Ahad, 15 Mac 2009

Sekrip Konti Segmen Rentak Global

Rancangan: Rentak Global
Masa: 9.15 mlm ~ 12.00 tgm
Tarikh: 08 Mac 2007
Penyampai: Shek @ Tasikan Yusoff
Siaran: Kelantan fm


LAGU INTRO TY/SUATU MASA~M NASIR

JH
Assalamu alaikum WBT dan salam muhibbah. Dengan izin Allah SWT kita teman berteman lagi malam ini dalam segmen Rentak Global, malam ini anda bertemankan saya, Sheq di siaran Kelantan fm.

LAGU
CHHOTI CHHOTI RATIEN

JH
Bagi mencari sebuah kehidupan bahagia, perasaan atau emosi perlu digaul sebati. perlu dalam suasana diliputi kasih-sayang, saling memahami dan saling bekerjasama. Itulah dinamakan keharmonian, sama~sama kita mencari bahagia.

LAGU
MENCARI BAHAGIA~A RAMLIE

JH
Kejernihan hubungan tidak harus dirosakkan dan dicemari dengan sesuatu unsur apa pun, malahan perlu dijalin seutuhnya agar tiada perkara yang bolrh menimbulkan kegelisahan mana-mana pihak.

LAGU
STILL LOVING YOU~SCORPIONS

JH
Kasih sayang bukanlah kata-kata manis diucapkan oleh lidah yang hanya sedap didengar, tetapi biarlah mempunyai makna luhur tertanam di lubuk hati.
LAGU
HUMKO HAMISE~LATA & UDIT

JH
Sifat saling menyayangi adalah suatu unsur yang suci dalam apapun jenis pergaulan di dalam meniti perjalanan hidup.

LAGU
MENITI PERJALANAN~HATTAN

JH
Sikap saling memahami, dapat mengelak rasa curiga dan prasangka yang puncanya selalu tidak jelas.
LAGU
YOU WERE MEANT FOR ME~BELLEFIRE

JH
INFO ARTIS:
Muhaini Suratman Berasal: Dari Kuang, Selangor Lahir: 1958 Berketurunan Jawa, Mamtan Naib Juara Bintang Rtm 1978 Antara Album Pernah Dirakamkan: Rindu Selalu (Bersama Alice Sound) (1980), Kehidupanku (1981), Sebuah Cinta (1986), Kemelut Rindu (1989) Dan Jangan Jadi Ular (Bersama Hang Mokhtar) (1998) Kini Muhaini Bertugas Sebagai Pembantu Tadbir Di Universiti Malaya

LAGU
RINDU SELALU~MUHAINI SURATMAN & ALICE SOUND

JH
Rindu berpunca dari perasaan hati. Kata orang tua~tua: Hati adalah pengendali. Jika ia baik, baik pula perbuatannya. Jika ia rusak, rusaklah semuanya dan segalanya. Maka menjaga hati dari kesrosakan adalah wajib.

LAGU
SUNO SUNO KAHOKAHO~ANU MALIK

JH
Tentang perusak hati, Imam Ibnul Qayyim rahimahullah menyebutkan ada lima perkara yang merosakan hati, 'bergaul dengan ramai kawan (tak kira yang baik dan buruk), angan-angan kosong, bergantung kepada selain Allah, kekenyangan dan banyak tidur.'
LAGU
BOULEVARD OF BROKEN DREAMS~GREEN DAY

JH
Pergaulan adalah perlu, tapi tersilap pilih kawan akan menimbulkan masalah. Teman yang buruk lambat laun akan menghitamkan hati, melemahkan jiwa dan membawa berbagai keinginan yang negatif.
LAGU
DISEBALIK TERALI BESI~DEDDY DORES

JH
Kehancuran manusia lebih banyak disebabkan oleh sesama manusia.

LAGU
DEEWANO KO PATA HAI~UDIT & SADHANA SARGAM

JH
INFO SEJARAH ASIA:
Hari ini 8 Mac 1968, Kumpulan Pembebasan Moro memulai perjuangan melawan Marcos yang berkuasa di Philipina saat itu. Bangsa muslim Moro hidup di pulau Mindanao. Mereka telah berjuang mempertahankan Islam. Setelah Marcos terguling, pemerintahan baru Philipina mengadakan perundingan dengan bangsa Moro dan akhirnya, mereka diberi kekuasaan otonomi.

LAGU
ANAK~FREDDIE EGUILLER

JH
Lagu Freddie menceritakan tentang anak, ini pula tentang JENIS WANITA MALANG. Kata imam Ghazali: Jangan engkau kahwini wanita yang punyai enam sifat, Sifat Ananah, yang Mananah, yang Hananah dan jangan engkau kahwini yang Hadaqah, yang Baraqah dan yang Syadaqah. Insyak Allah saya akan ceritakan satu persatu selepas lagu ini.

LAGU
MENGAPA SUKAR UNTUK SETIA~HAZELIN HELMI

JH
Wanita Ananah: banyak mengeluh dan mengadu dengan tiap saat memperalatkan sakit atau buat-buat sakit. Wanita Mananah: suka membangkit-bangkit terhadap suami. Wanita Hananah: menyatakan kasih sayangnya kepada suami yang dikahwininya sebelum ini atau kepada anaknya hasil dari suami yang lain.
LAGU
KYAA DIL NE KAHAA~UDIT & ALKA

JH
Manakala Wanita Hadaqah: melemparkan pandangan dan matanya pada tiap sesuatu, lalu menyatakan keinginannya untuk memiliki barang itu dan memaksa suaminya untuk membelinya. Wanita Baraqah: ada 2 makna pertama yang sepanjang hari mengilatkan dan menghias mukanya yang kedua dia marah ketika makan dan tidak mahu makan kecuali sendirian dan diasingkannya bahagianya. Wanita Syadaqah: banyak cakap tidak menentu lagi bising.

LAGU
I LAY MY LOVE ON YOU~WESTLIFE

JH
INFO SENI WARISAN;
Tarian Mak Yong; Mak Yong merupakan sebagai suatu bentuk drama-tari Melayu yang menggabungkan unsur-unsur ritual, lakonan dan tarian yang digayakan, muzik vokal dan instrumental, lagu, cerita dan teks percakapan yang formal dan bersahaja. Drama-tari ini dipertontonkan terutamanya di Kelantan, Patani, Terengganu, Kedah, serta Kepulauan Riau di Indonesia.
LAGU
RINDIANI~SLAM

JH
Sekali lagi Ibnu Qayyim mengatakan ada 9 pembaziran yang sering dilakukan manusia: Kalau nak tahu sila tunggu rentak global bersama Sheq disiaran Kelantan fm.

LAGU
BANGALA GAADI

JH
Yang membazir kata Ibnu Qayyim:
Ilmu pengetahuan: Membazir jika tidak diamalkan untuk jalan kebaikan.Amalan: Membazir jika dilakukan tidak dengan hati yang ikhlas.Kekayaan: Membazir jika dibelanjakan pada perkara yang tidak bermanfaat dan tidak diredai Allah.
Selanjutnya selepas lagu ini.

LAGU
NEED TO BE NEXT TO YOU~LEIGH NASH

JH
Yang membazir kata Ibnu Qayyim seterusnya:

Hati: Membazir jika kosong daripada kasih kepada Allah.Tubuh badan: Membazir jika tidak digunakan untuk beribadah kepada Allah.Cinta: Membazir jika dicurahkan kepada selain Allah atau cinta lepada kekasih melebihi cinta kepada Allah.
LAGU
MENGAPA~VAGRANT

JH
seterusnya kata Ibnu Qayyim:

Masa: Membazir jika tidak diurus sebaiknya.Akal: Membazir jika tidak memikirkan sesuatu yang bermakna kepada agama.Zikir: Membazir jika tidak memberi kesan kepada hati.
LAGU
KITNI BECHA HOKE

JH
INFO ORGANISASI:
Pada 1 Mac 1933, seramai 25 oarang pemuda Melayu dari seluruh negara mencatatkan rekod apabila terpilih menyertai latihan sebagai pasukan Askar Melayu pertama di Port Dickson. Pada 1 Januari 1935 pasukan percubaan ini dengan rasminya menjadi Askar Melayu.

Sewaktu Tanah Melayu mencapai Kemerdekaan pada 31 Ogos 1957, Askar Melayu sudah mempunyai 7 batalion. D.Y.M. Seri Paduka Baginda Yg. di Pertuan Agong, Tuanku Abdul Rahman telah menganugerahkan gelaran Diraja kepada pasukan ini. Dengan anugerah itu wujudlah gelaran Askar Melayu Di Raja

LAGU
ITS YOU LOVE~GIL

JH
Hidup insan di atas dunia ibarat subjek matematik iaitu tambah, tolak, darab dan bahagi.

MAKNANYA: amalan yang baik hendaklah ditambahkan, segala perbuatan yang buruk hendaklah ditolak, pahala amalan hendaklah digandakan dan masa yang ada hendaklah dibahagikan dengan sempurna agar kita tidak tergolong dalam golongan insan yang rugi

LAGU
BERIKANLAH KU SETIA~POPPY MERCURY

JH
Kadangkala kita merasakan amat memerlukan seseorang dalam hidup kita, yang boleh berkongsi semua rasa. Tetapi disuatu saat yang lain, kita lupa. Tak semua orang boleh berkongsi semua yang kita rasa biarpun orang itu adalah orang yang kita cintai.

LAGU
TERE EAGEY PEECHAY~KUMAR SANU & ALKA

JH
Terkadang nasib manusia sama seperti daun tua, tidak pernah dihargai walaupun sudah gugur ke bumi.

LAGU
LONGER~AIR SUPPLY

JH
Kalau benda pecah masih dapat di cantum, Kalau fikiran pecah dapat diatur dengan ilmu pengetahuan, Tetapi kalau hati yang pecah, amat susah untuk dipersatukannya.
Apalagi kalau sekelip mata kau berubah.

LAGU
SEKELIP MATA KAU BERUBAH~LESTARI

JH
Yang indah itu pertemuan, yang manis itu kemesraan, yang pahit itu perpisahan, yang tinggal hanyalah kenangan

LAGU
YAH KHUSHI KI MEHFIL~KUMAR & ALKA

JH
Siapakah kita, kita adalah diri kita yg sebenarnya, kita tidak perlu berpura~pura menjadi org lain. biarlah kita dgn diri sendiri, dgn kehidupan sendiri, dgn memori sendiri yg penuh dgn suka dan duka kehidupan.

LAGU
SHOW ME THE MEANING OF BEING LONELY~BLACK BOYZ

JH
Biarlah pengalaman semalam mengajar kita menjadi lebih dewasa. menjadi lebih matang dalam berfikir.

LAGU
MUTIARA KACA~SAMUDERA

JH
Jika pernah terluka, disakiti atau dikhianati anggaplah semua itu ujian utk mengetahui sejauh mana kekuatan diri..

LAGU
CHURALO DIL~ANU MALIK & SHRADHA PANDIT

JH
Hakikatnya; hidup hanyalah sebuah persinggahan; Yang datang pasti pergi dan Di setiap pertemuan tentunya akan diakhiri dengan perpisahan, Meskipun tanpa kerelaan.

LAGU
LAST SHEQ

Tiada ulasan: